:: İletişim Becerileri

:: İletişim Becerileri

İLK YEDİ SANİYE
• Başka insanları, onlarla karşılaştığımız ilk yedi saniye i-çinde hemen değerlendiririz. Siz başkaları üzerinde kısa sürede hangi izlenimleri uyandırırsınız?
• Yiyecek, barınma ve giyecek, insanın yaşamını sürdürebilmesi için gerekli olanlar listesinde her zaman yerini almıştır. İletişim de o gruba dahildir.
• İyi iletişim, iyi sohbet ile başlar.
• İletişim, dinleme, tepki verme, coşku, empati ve karşılıklı olarak düşünceleri anlamadan oluşan bir sanattır.
• İletişim, paylaşılan bir anlama sürecidir.
• Başarının yaygın belirleyicisi, temel iletişim ilkelerini anlama.ve onları etkili olarak uygulamadır.
• Her iş tanımında üstü kapalı ya da açıkça belirtilen gerekli koşul, etkili bir iletişimci olmaktır.
• İletişimde en yaygın on problem şunlardır:
1. Dinleyiciler ile başlangıçta ilişki oluşturulmaz.
2. Beden hareketleri katı ve cansızdır.
3. Konu, dinleyicilerin duyguları göz önüne alınmadan zihinsel olarak sunulur.
4. Konuşmacı   başarısızlık  korkusu   nedeniyle  rahatsız görünür.
5. Göz teması ve yüz ifadesi yetersiz kullanılır.
6. Mizah eksiktir.
7. Uygun hazırlık yapmadığı için, konuşmacının aktarmak istedikleri açık değildir.
8. Etki yaratmak için sessizlik kullanılmaz.
9. Elverişsiz ses niteliğinin, konuşma hızının ve şiddetinin sonucu olarak enerji düşüktür.
10.Dil ve malzeme sıkıcıdır.
TELEVİZYON KURALLARI DEĞİŞTİRDİ
• Televizyon modern bir iletişimcinin tarzını -rahat, içten, canlı, hızlı ve eğlenceli- olarak belirlemiştir.
• Televizyonun hızlı ilerleyişi bizi sabırsız bir toplum yaptı. Görüşünüzü hemen belirtin ve ilginç olun.
• Zihinsel imajlar kullanma iletişimi canlandırır. Eğer bir resmi zihninizde görebilirseniz ve tamınlayabilirseniz, diğerleri de sizi izlerler. Görün ve söyleyin.
• Televizyon çağında, hepimiz radyo-televizyon yaymcı-sıyız. Her kişi hangi aracı seçerse seçsin kendisinin mesajıdır.
MESAJ SİZSİNİZ.
• İletişimde bulunmanıza yardımcı olan niteliklerinizin bir listesini yapın -fiziksel görünüş, enerji, konuşma hızı, sesinizin perdesi ve tonu, canlandırma ve el, kol, baş hareketleri, mizah ve benzerleri gibi...
• Hazır ve hatasız iletişim tavrı yoktur. Kişiliğinizinde herhangi bir önemli değişiklik olmadan kendiniz olmalısınız. Sizi, kendiniz kadar kimse oynayamaz.
• Başarılı düzeyde bir iletişime, bir kez ulaştığınızda, öz benliğinizi birbirinden farklı dinleyicilere ya da farklı medyaya göre değiştirmez ya da uydurmazsınız.
• İster bir kişiyle olsun, isterse bin bir kişiyle, tüm iletişim bir diyalogdur.
• İyi bir iletişimci, iletişimin akışının sorumluluğunu, konuşurken ya da dinlerken, üstlenir. Kendilerini size ayarlayan insanlara güvenmeyin. İçinde bulunduğunuz her iletişim durumundan siz sorumlusunuz.
• Dinleyiciler, konuşmacı tarafından gönderilen görsel sinyallere sözel sinyallerden daha çok tepki verme eğilimindedirler. Eğer konuşmacı kasvetli ve rahatsızsa, mesajları da olumsuz olur. Cümlelerinizi uzatmayın. Kâğıttan okurken, okuma hızınızı öyle ayarlayın ki, bir cümlenin sonunda gözleriniz yukarıda olsun. Asla çok hızlı konuşmayın. Amacınız, yalnızca iyi okuyan bir kişi değil, ilginç bir konuşmacı olmaktır.
• Mesaj sizsiniz. Konuşmanıza kişilik ve coşku katın. Bu mesajınızı güçlendirecektir.
İÇGÜDÜLER VE KURALLAR
• Birçok halk önünde konuşma kursu,  modası  geçmiş yaklaşımlara dayalıdır. Günümüzde, iletişim sürecini gözlemek ve geliştirmek için duyularımızı kullanırız. Bu görsel ve  ' sezgisel bir yaklaşımdır. Seyretmektir, hissetmektir, duyumsamaktır, işitmektir. İletişimin yeni çağıdır.
• Zorlama bir duygu kimseyi ikna etmez. Bir düşünce tarafından ve doğal bir ifadenin sonucunda başlayan bir duygu, düşüncelerin karşılıklı olarak kabul edilmesinin başlangıcıdır.
• Gülümseme önce beyinde başlar, sonra yüze yansır.
• Ses geliştirmek için günde on beş dakikalık ses alıştırması, yalnızca sese kalite katmakla kalmaz, aynı zamanda diksiyonu, artikülasyonu ve sesin yükselip alçalması yeteneğini de ilerletir.
• Teybe kaydetmek ve maymun gibi taklit etmek en iyi çalışma teknikleridir. Mimikler yerine ses aralığı ve çeşitliliği geliştirilmelidir.
• Eğer konunuza önem verirseniz, dinleyicileriniz de verir.
• Her iletişim durumunda -bire bir ya da grup içersinde-kendinize şunu sorun: Burada ne hissediyorum? Eğer insanların dikkatlerini size vermediklerini algılarsanız, düşünceleri öne sürerek zamanınızı boşa harcamayın.
• Hepimiz, başkalarına ne olduğunu okuma ve algılama yeteneğine sahibiz. Bu yetenek her yönü ile gözler ve kulaklar kadar keskindir. Tartışmalarda size avantaj sağlayabilir.
• Diğer insanların sizi algılaması onların gerçekliğidir. İyi bir iletişim kurmak istiyorsanız, onların değerlendirmelerinin farkında olmalısınız.
• İletişimin dinozorlar çağında, ilkönce siz mesaj gönderip, sonra varsa dinleyicilerinizi gözlerdiniz. Yeni çağda, ilk önce olup biteni gözlersiniz, sonra mesajınızı verirsiniz.
YETERSİZ ALGILAMA
• İnsanlar etkisiz olarak dinlerler. Araştırmalar, on dakikalık sözel bir anlatımı dinledikten sonra, ortalama dinleyicinin, söylenenlerin yarısını hatırladıklarını gösteriyor. Kırk sekiz saat içinde, yüzde 50 daha azalarak yüzde 25'lik hatırlama düzeyine iniliyor. Bir haftanın sonunda hatırlama düzeyi yüzde 10'a ya da daha aşağıya düşüyor.
• Dinlenme alışkanlıklarınızı geliştirirken, içeriği olduğu kadar niyeti de anlamak için dinleyin. Eğer birşeyler kulağınıza uyumlu gelmiyorsa, açıklama isteyin.
• İnsanlararası iletişim üç aşamadan geçer: Konuşma (aktarım), analiz (bilgi işlemi) ve dinleme (alma). Aşırı analiz etmeden dinleyin, konuşanın sözünü kesmeden dinleyin, yoksa dinleme süresince kısa devreye yol açabilirsiniz.
• Çoğumuz, bize gerektiğinden daha çok konuşuruz. Çoğu zaman dinlediğinizden daha çok konuşuyorsanız, iletişiminizde başarısız kalıyor olabilirsiniz.
İYİ BİR İLETİŞİMCİ OLMAK İÇİN DÖRT TEMEL İLKE
• Hazırlıklı olun: (1) Dinleyiciler, sizin konuştuğunuz konuyu bildiğinizden emin olmalıdırlar; (2) Dinleyicileriniz, o konuda sizin, onlardan daha bilgili olduğunuzu hissetmelidirler; (3) Konunuzu hazırlamada ve dinleyicilerinizi analiz etmede zaman harcadığınız belli olmalı; (4) Mesajınızın bir amacı olmalı -bilgilendirme, eğlendirme, ilham verme ya da üçü birden. (5) Düşmanca ya da kuşkucu dinleyicilerle yüz yüze gelebilirsiniz. Düşmanca davranan dinleyicilerin önünde, bir konunun tüm yönlerini anladığınızı göstermeniz gerekir. Destekleyici dinleyici önünde, ise paylaşılan değerleri yeniden, onaylamanız gerekir.
• Bir konuşmayı hazırlamak ve sunmak için önerilen tavsiyeler listesini bu bölümde bulup gözden geçirin.
• Başkaları sizden etkilenirler. Bu nedenle rahatlamaya çalışın. Olayları her yönüyle görmeye çalışın. Aşırı tepki vermeyin.
• Mizah duygunuzu koruyun. İşinizi ciddiye alın ama kendinizi ya da kusurlarınızı değil.
• Kabalıktan, başkalarına ders vermekten ve benzeri nahoş davranışlardan kaçının. Eleştirmekten çok empati kurmaya odaklasın.
• Başkalarını rahatlatın.
• Kararlı olun: Söylediğinizi biliyorsanız, niçin söylediğinizi de biliyorsanız ve söylediğinizi önemsiyorsanız, başarı ile anlatırsınız.
• Ne zaman başarılı olmanız gerektiğini ve başkasının sizin hakkınızdaki görüşünün ne zaman önemli olduğunu bilin. Kendiniz olun, ama en iyi biçimde. Söylediklerinize daima inanın.
• İlginç olun: İletişimde sıkıcılığm yüceltilmesi, gününü tamamladı. Yönetim kurulu odalarında ve toplantı salonlarında sıkıcılık, giderek daha az hoş görülecektir.
• İletişime hem içerik katabilirsiniz ve hem de dinleyicileri etkileyen bir sunuş tarzı sergileyebilirsiniz. Konunuzun geleneksel alanı ile kendinizi sınırlandırmayın. Sizin anlatacağınız konuyu canlandırabilecek ve dinleyicilerin söylediğiniz ana noktaları hatırlamalarına yardımcı olabilecek, diğer alanlardan benzetmelere başvurun.
• Tüm okuduklarınızın en azından yüzde 30'u kendi a-lanmızın dışında olmalı. Bu sizin çok yönlülüğünüzü ve bilginizi genişletir.
SİHİRLİ OK
• Kişisel iletişimlerin "sihirli oku", beğenilme niteliğidir.
• Politikada beğenilme etmeni seçimlerin yönünü değiştirebilir. İş yaşamında, çalışanlar arasında, her düzeyde, ilişkiler kurulmasını sağlayabilir.
• Hoşa gitmeyi tanımlamak ya da öğretmek güçtür. Ama hoşa giden insanlarda bulunan temel olumlu nitelikler şunlardır: (1) İyimserlik, (2) Başkalarının refahını düşünme, (3) Her güçlükteki olanağı görme yeteneği, (4) Gerginlikle baş etme yeteneği, (5) Özellikle kendine kolayca gülme yeteneği, (6) Kriz durumlarında en iyi biçimde iş görme yeteneği ve başarıda alçakgönüllü olabilme yeteneği.
• Uzman bir iletişimci olmak için, insanın, hoşa gitmeyi, hazırlıklı, rahat, kararlı ve ilginç olma temel nitelikleriyle birleştirmesi gerekir.
 İKİ YANI KESKİN KILIÇ
• Duygu, iletişimin iki yanı keskin kılıcıdır. Gerçek ve o-lumlu olduğunda yapıcı ve güçlü bir ikna etme aracıdır. O-lumsuz ye yapmacık olduğunda güvensizlik yaratır.
• Kendinizi, görünür biçimde duygularınızı ifade ederek dinleyicilerinize açıklayın. Dinleyicileriniz, o zaman kim olduğunuzu ve amacınızı anlarlar.
• İnsanlar bir konuşmacının duygularının çeşitliliğini, kararlılık ve ince mizah, içtenlik, enerji ve coşku ile renklendirilmiş olarak görmek isterler.
• Dinleyiciler için "akıl" konuları ve "yürek" konuları vardır. İyi bir iletişimci hoşa gitme derecesini, soğuk gerçekleri, sıcak ve gerçek duygular ile değiştirerek arttırabilir. Gerçekler bilgi sağlarken, duygular yorum sağlar.
• Geleceğin başarılı yöneticileri "iki dilli" olacaklar. Yani hem erkeklere hem de kadınlara özgü kültürel tarzları kullanmada rahat ve becerikli olmaları gerekecek.
• Meslek başarısı için temel formül; (1) bütünlüğü, (2) yeteneği, (3) iyi iletişim kurma becerilerini içerir.
 KARİZMANIN ÖTESİ: KONUŞMA ORTAMININ DENETİMİ
• Karizmatik insanlar, bir duruma değer katmak için yeteneklerinden hiç kuşku duymazlar. İster, o değer, onların görüntülerinin saygınlığından, bilgilerinin ve tecrübelerinin kalitesinden, iyimserlik ve coşkularının yansımasından kaynaklansın, isterse özel kişilik ve tarzlarından kaynaklansın.
• Karizma, sizin başkalarına tepki vermenizden çok, başkalarının size tepki vermelerini sağlama yeteneğidir. Bir meslek etiketi ya da diğer güç araçlarınca sağlanan güvenden çok kişisel bir güvendir.
• Ortamı denetim altına alanlar, ne yapacakları önceden yordanamayan, risk alabilen kişilerdir. Onlar aslında, kibirlenmeden korkusuzca davrananlardır.
• Başarılı olan insanlar termostat gibidirler. Doğru ısıyı ayarlarlar. Başarısız olanlar termometre gibidirler. Başkalarının ayarladığı iklime göre yukarı ve aşağı hareket ederler.
• Karizma düzeyini şunlar belirler: Kendine güven, liderlik nitelikleri, tanımlanabilir amaçlar, kendi yaşamını denetleme ve rahat olma ile başkalarını rahatlatma nitelikleri.
• Başarılı bir iletişimci, her türden iletişim sürecine girebilir ve düşünce akışını değiştirebilir. Bu, becerileri kullanma, kişilik, bilgi, inanç ve Coşkunun sağladığı enerji sayesinde ortamı denetlemek demektir.
• Başarılı olan tüm ilk karşılaşmalarda, kişiler birbirlerini hemen tartarlar. Bu, birbirini tartma sürecinde, rahat bir sohbeti garantileyen iletişim kanalları oluşur.
• İyi konuşmacılar ortamı denetlerler (nereye ve nasıl hareket edeceklerini, el, kol, baş hareketlerini). Zamanı da denetim altında tutarlar (konuşma hızı, söylenenlerin uzunluğu, duraklamalar ve sessizlik)
• Ortamı denetleyen insanlar tehdit ediliyormuş gibi, korkmuş ve üstünlük taslayarak davranmazlar. Herkese aynı rahatlıkla ve iyi niyetle davranırlar.
• Ortamı yüksek oranda denetleme düzeyi, zamanın toplam denetimini, alanı, göz temasını, sesi, zihnin durumunu, tutumu, diyalog akışını, anlama -yansıtma dengesini ve kişisel duyguları içerir.
 BÎR GRAMLIK ENERJİ
ON BEŞ GRAMLIK TEKNİĞE BEDELDİR
• Doğru türde enerji ile başkalarına odaklaşırsanız, başkalarıyla ilgilenirseniz ve başkalarının size söylediklerini anlarsanız, coşku yansıtırsınız.
• İyi bir iletişimcinin enerjisi, "Yaşam gücü veren bir canlılık", iş, spor ve medya dünyasındaki başarılı profesyonellerde örneği görülür, dinçlik olarak algılanır.
• Uygun biçimde odaklaştırılan enerji manyetik bir yoğunlaşma, "Kararlıyım, inanıyorum, sana söylemek istiyorum" diyen içsel bir ateş izlenimi bırakır.
 OLAYLARI HAFİFE ALIN, HERKESİ YIPRATIYORSUNUZ
• Yöneticilik eğitimi görenlere göre, on kişiden yedisi, işlerini beceri eksikliğinden değil, kişilik çatışmalarından ötürü yitiriyorjar.
• Orta ve yüksek düzeyde yönetim için, ilerleme konusunda temel ölçütler, iletişim ve güdüleme becerileridir.
• Hafife almak, bir komedyen olmanız demek değildir. Ama mizaha değer vermek ve gerilimli durumlardaki daha hafif olan yanları görmek demektir.
• Mizahın altı temel bileşeni; araştırma, konu ile ilgili olma, ritm, prova, rahatlama ve risk almadır.
 PEKİ AILES, BENİ DÜZELT: AILES YÖNTEMİ/DERSİ
• Kimse herhangi bir kişi için bir imaj üretemez. Bir danışmanın tüm yapabileceği, kişisel niteliklerinizden nasıl yararlanacağınız konusunda tavsiyede bulanarak yol göstermektir.
 • Kendi düşüncelerinizin etkili olarak iletilmesi için, o-yunculuk, gerekli bir beceri değildir. Oyunculuk, birisi size bir metin verdiğinde ve sizden gerçekte olduğunuzdan başka biri olmanızı istediğinde söz konusudur.
• Çalışmak, sizin, kendiniz olmanızı gerekli kılar. Oyunculuk geçici bir görüntüdür. Bir işi yapma, gerçek kararlılığı yansıtan cesaret ve akıl yoluyla, gerçekten kendiniz olmayı gerektirir.
• "En iyi halinizle", ilgili etmenleri gösteren basit bir listedir: Bedensel görünüş, enerji, konuşma hızı, ses perdesi, tonu, özetleme, el, kol, baş hareketleri, göz teması ve dinleyicilerin ilgisini canlı tutabilmek.
• Araştırmalar göstermiştir ki, konuşmacının mesajları ile ilgili dinleyici yorumlamaları yüzde 55 oranında, konuşmacının sözel olmayan iletişimi (yüz ifadesi, beden dili), yüzde 38 oranında konuşmacının ses kalitesi (ton, ses perdesi, şiddet, değişkenlik) ve yalnızca yüzde 7 oranında gerçek sözcükler tarafından belirlenir.
• Genellikle, dinleyiciler, kavramları (sözcüklerle biçimlendirilmiş düşünce kümeleri) ve duygusal ifadeyi (gözler, yüz, ses ve beden aracılığıyla aktarılan) hatırlarlar.
  KAHRAMANLAR BİLE KORKAR
• İnsanların çoğu, ölmekten çok halk önünde konuşmaktan korkarlar. Başarısızlık korkusu ve utancı insanların yaşamda birşey yapmamalarının ana nedenleridir.
• Güvensiz iletişimciler kendilerini, genellikle, olduklarından daha kötü konuşmacı olarak görürler.
• Bir bireye (ya da gruba) birşeyleri nasıl anlatacağınızı etkileyebilen iki tip kaygı vardır. Meydana gelebilecek korkutucu dış durumlarca yaratılan dış kökenli kaygı. İçinizden kaynaklanan içsel kaygı. Yüzde 2'den daha az oranda insan gerçekten içsel kaygıdan rahatsızdır.
• Korkan insan, gerçekte içsel kaygıdan rahatsızdır.
• Korkuya karşı en etkili panzehirler, konuşma malzemesinin hazırlanması ve konuşurken enerji kullanmaktır.
• Mesaj siz olduğunuza göre, kendinizi kısa dönemli ve uzun dönemli olarak görmelisiniz. Bir konuşmada olduğu gibi kısa dönem, gücünüz dahilindeki herşeyi o anda kullanmak ve ilerlemektir. Uzun dönem, başarılı bir yaşam oluşturmak için, kendinizi sürekli olarak geliştirmektir.
BÜYÜKANNEME GÖRE BAŞARMAK
• Basınla konuşmanın en güvenli yolu kayıt dışı sözler söylememektir. Kayıt edilmeyen tek şey söylemediğiniz şeydir.
• Eğer nükteli konuşmaya eğilimliyseniz, medya ile ilişkilerde, nüktelerinize dikkat edin.
• Basına gerçek ve eksiksiz bilgi vererek yardımcı olma zorunluluğunuz var. Ama eksik ya da kanıtlanmamış bilgiler sağlamak için sizi zorlarsa, bir muhabirin belirlediği son tarihe uymaya çalışarak kendinizi köşeye sıkıştırmayın.
MEDYA TAKTİKLERİ SAVUNMA YAPARAK PUAN KAZANMA
• Medyanın sizden telefonda bilgi alma isteklerinin tümünü dikkatle denetleyin. Muhabiri, ne istediğini ve ne amaçla isteyebileceğini denetlemeniz gerekir.
• Medya ile ilişkilerinizde siz hep savunmadasınız. Ama savunmayı doğru biçimde yaparsanız, bazen puan kazanırsınız.
• Medya ile görüşmeye hazırlık yapmadan asla gitmeyin. Görüşmeyi, önceden, bir halkla ilişkiler uzmanı, medya eğitimcisi, ya da güvenilir bir danışmanla tartışın. Rolleri tersine değiştirin. Eğer siz muhabir olsaydınız, hangi soruları sorardınız?
• Görüşmede değinmek istediğiniz en az üç konuyu gündeminize alın. Görüşme yapılan insanların yaptığı en yaygın hata, üzerinde konuşmak için hazırlık yaptıkları ana noktalara ilişkin olarak muhabirin soru sormasını beklemeleridir. Beklentileri hiç gerçekleşmeyebilir.
• Kullanılan araç mesajı belirler. Gazete görüşmeleri açıklama yapmanız için size süre tanır. Radyo ve televizyon görüşmelerinin ana başlık gibi özlü ve ilgi çekici yanıtlara gereksinimleri vardır.
• Sizin ve muhabirin gündeminin benzer olduğunu asla düşünmeyin. Siz konuya belirli bir yaklaşımla hazırlık yaparsınız. Ama muhabirin soruları, sizin gündeminizin sınırlarını aşabilir. Görüşmenin başında her iki gündem arasında bir bağ kurmaya çalışmalısınız.
• Gizli bilgileri açıklamak zorunda değilsiniz. Ama soruyu "söyleyecek bir şey yok" diyerek bir kenara bırakmayın. Bilgilerinizin bazılarının özel nitelikte olduğunu söyleyerek akılcı bir açıklama yapın.
• Haber görüşmelerinde, dostça davranın, kısa konuşun, doğrudan ve olumlu konuşun.
• Özel bir dil kullanmaktan kaçının. Açık konuşun, herkesin anlayabileceği terimler ile ifade edilmiş örnekler ve görüntülü malzeme kullanın.
• Bütünlüğünüzü her zaman koruyun. Muhabirin silahlarından biri dengenizi bozmaktır. O nedenle sakinliğinizi koruyun ve görüş açınızı kısa, açık yanıtlarla anlatın.
• Televizyon, Radyo ya da yazılı basınla görüşmede, söylemeniz gerekeni söyleyin ve durun. Sonraki soruyu sormak muhabirin sorunudur. Genellikle soru ne denli güçse, yanıtınız da o denli kısa olmalı.
• Geleneksel bir tarzda giyinin. Giydiklerinizin sözlerinizi gölgelemesine izin vermeyin.
• Görüşmeler için pratik bir formül şu şekilde açıklanabilir: S=Y+1 . Bir soru sorulur (S). Kısa bir yanıt ver (Y). Sonra bir görüşünü ya da görüşleri ekle (+1). Bu görüş önceden hazırlanmış olduğunuz konulardan olursa daha iyi olur.
• Muhabire, görüşmede kaydettiği notları gözden geçirip geçiremeyeceğinizi sorabilirsiniz. Ama onun yazma tarzında değişiklikler istemeyin.
• Muhabir ne denli ateşli ise, siz o denli serinkanlı olun.
• Eğer bir muhabir; olumsuz, varsayıma dayanan ya da doğru olmayan sözcüklerden oluşan bir soru sorarsa, aynı ifadeleri, yanıtınızda kullanarak ıneşrulaştırmaym.
• Bir muhabir tarafından sorulabilecek en zorlayıcı sorulara, üç düzeyli ya da aşamalı bir yanıt geliştirin. A aşaması görüşünüzün kısa bir özetidir. B aşaması özetlediğiniz görüşü desteleyecek somut bir örnek ya da gerçek bilgidir. C aşaması daha ileri düzeyde ayrıntılı bilgi ve diğer bir destekleyici ifadedir. Muhabir sizi daha zorlarsa, A aşamasına geri dönersiniz.
• Dinleyicilerin dikkat süreleri kısadır. Konuyu, en can a-lıcı yönüyle anlatın.
• Tüm görüşmelerde, belirlenmiş pozisyonunuzun sınırlarını aşmanız için yapılan baskıya teslim olmayın.
Hepimizin insan olduğumuzu ve incinebilir olduğumuzu unutmayın.
İnsan olma yanınızı başkalarına gösterin.
Size daha gök sempati duyacaklardır.
DERLEYEN:KESFETKENDİNİ EDİTÖRÜ
İletişim:[email protected]

Bir yorum

Cevapla

 
3+2 İşleminin Sonucu  
Yukarı Çık